lørdag den 8. december 2018

Spind-a-long 2018 færdigt

 spin-a-long 2018 i spindeforeningen er for mit vedkommende tilendebragt...til min store tilfredshed. 

 Jeg har for første gang i alle mine år med strik lavet et vellykket arbejde færdigt uden at først sidde med et godt udarbejdet mønster

Ideen begyndte med en tunika inspireret af nogle billeder på Pinterest hvor teksten under billederne var på russisk (eller i hvert fald, for mig, nogle lignende ulæselige tegn) jeg gik så  i gang med at konstruere en lignende  "mursten-tern" i de mål jeg synes havde en  klædelig størrelse  og samtidig havde en størrelse der var holdbar at strikke så mange af. da jeg også havde en tunica som mit mål

Da  jeg fandt frem til et antal m der både var en tern jeg kunne li´og samtidig endte i at gå op med det mål jeg har løst omkring på  mit bredeste sted var det bare at bygge ringe på efter skoletidens lære fra formningstimerne hvor vi lavede lerpølse-askebæger






Det kørte fint indtil ærmegabet så skulle der lige tænkes lidt og fifles lidt med en t-shirt, der havde det ærmegab jeg stilede mod. som blev  sat på ginen  over den blev det strikkede fæstnet med nåle så jeg kunne beregne ærmegab på øjemål

 Det passede fint med at springe en tern over under hvert ærme forskudt så mønsteret kunne fortsætte

Ærmegabet på forstykket krævede  halve "mursten" på hver anden række for at gå lige op det giver en lidt mere sweather-agtig ærmegab end hvis jeg havde lavet raglan men det blev for meget for min amatør-evne at regne på og jeg er faktisk rigtig godt tilfreds alligevel




Ærmet måtte jeg sjusse mig lidt frem til. da jeg var helt klar over det skulle ha facon og ikke bare laves som et rør. Det krævede indtagninger som også skulle være regelmæssige, og dermed en del regnen og designerviden. men jeg orkede ikke at lave en masse prøver og ommere 

Jeg fandt en løsning der gik på at tage mindre og mindre m op for hver ring med mursten, begyndende fra skulderen og ned mod håndleddet 
dvs løs unøjagtig beregning endte på en mellemting mellem 3/4 ærme og næsten langt ærme , derfor lavede jeg 2 ringe for oven med samme m-antal som bullen før jeg begyndte min reducering af m-antallet 
Og wupti, så heldigt blev længden på ærmet lige præcis som den skulle være....mere held end forstand....indrømmet

Undervejs på ærmet var 5-10-5 m på murstenen mit mindstemål, for så at lave sammen m-antal omkring halsen og kanten forneden, men jeg endte med den gode I-cord man aldrig bliver tæt af 

Ø.billede: forfra
M.Billede : bagfra
N.Billede : ærmet med de reducerede tern nedad 

og så endte tunikaen med at blive en kjole da den blev blokket 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar