torsdag den 7. juli 2016

Vaske, tørre og karte




 Pludselig er der løbet en måned....

Familie-møllen kører på højtryk for tiden, og den må komme i første række....

Hænderne har nu flittigt kørt der ved siden af.

Min søster skaffede mig 3 stopfyldte papirsække uld, fra får af ukendt race (landmandsfår)

Det er nu sorteret, vasket og tørret




En god del af det er fint rent så efter vask og tørring er det flick-kartet klar til spinding

Det bliver mere blødt og lækkert når det ligger "i orden" i stedet for tromlekarterens "hulter-til-bulter"

En del af ulden var meget beskidt (tror det var fra vædderen, for det var meget urin i) og den ham skal vist bruges til at farve i noget mørkt..

Jeg kasserede den ikke, dels var den lækker og blød trods misfarve af urin, men dels mangler jeg også noget der kan tåle mislykket farveforsøg

En del af ulden filtede i vask trods det at alt ulden blev vasket i samme hold vand.

Nogle af damerne i spindeforeningen taler om forskellige metoder til forskellige fåre-racer, der er jeg ikke helt endnu
så kasseret uld må påregnes, heldigvis "kostede" det kuns en æske chokolade

Jeg glæder mig afsindigt til at prøve den krøllede "afro-uld"
Og bedst af alt, jeg må hente igen næste år efter klipning.

Det uld der ikke blev flick-kartet er kørt gennem tromlekarter og lagt til side...
Hylderne er dejlige tunge nu

Der har også været andre tiltag, derom senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar