tirsdag den 6. oktober 2020

Plantefarve

Hvis du spørger mig så er min interesse egentlig ikke for at farve ulden med plantefarve, meeen når der pludselig dukker store flotte planter op i massevis foran bilen, på en af vore stille aftenture ned i skoven for at kikke på krondyr, ja så dukker der alligevel en indre trang op for lige at prøve en enkelt gang mere.

Da jeg kom hjem med mine "stokke" var der præcis 2oog materiale til at komme i grydne 

Bagklogskabens kloge lys (og farven på mit uld) siger noget om at jeg nok skulle ha samlet det dobbelte ind 

Mine timer i Biologi var nok ikke der jeg var mest oplagt hvis det handlede om andet end dyr og derfor er jeg ikke klar over om jeg har ret når jeg antager jeg har farvet i afblomstret Røllike 

Jeg har målt uld, farvemateriale og vand ud efter hvad jeg kan finde på spindeforeningens hjemmeside 

Og farven i gryden lover godt da den har stået i et par timer 

suppen køles ned og sies 

og så starter den side af sagen som ender enten med man bliver skuffet eller får et materiale man ikke aner om man kan lave igen når man nu ikke helt ved hvad man egentlig gør rigtigt eller gør forkert



Efter ulden har "kogt" i alunbejse en bette times tid , køles det ned og forsigtigt knuges fibrene fri for bejsen og lægges over i farvesuppen når begge dele har samme temperatur.

Der tændes for gryden igen, og nu er det altså svært ikke konstant lige at prøve at hive en lille lok op for at se om den tager ved farven 

Min eufori lagde sig lidt da jeg så farven på ulden kontra farven på suppen med planterne i 

Farven minder rigtig meget om en kedelig farve der ikke ved om den vil være beige, brun eller rødgul..... 


Farven før jeg kom ulden i er ret god, men jeg kan ikke få den til at tage ved ulden uden den mister sin glød'

Jeg googlede og studerede ( og skulle faktisk ha pakket campingvogn til ferien i stedet) og så Ulden Farmor ( på youtube) havde gang i salmiak i hendes blanding 

så den sprang jeg på og bloppede et par sjat salmiak i min blanding 
efter en stund slukkede jeg for gryden og lod den stå natten over 

Næste dag kunne jeg ikke nære mig for lige at tænde igen, min gryde har termostat og passer sig selv mens jeg fik pakket færdig til ferien 
og lagt min uld til tørre på håndklæder inde på stuegulvet mens vi var en uge på Mors 

Det var spændende at komme hjem og se det færdige resultat...,

Den tørre uld er bedre end den våde, meeeeen .......jeg er nok ikke blevet mere hooked på at plantefarve

Det kræver meget kogeri og strøm i forhold til hvad man får syrefarven er mere kontrolvenlig og mere egnet til mit temperament 



Jeg har været en tur hos Mayflower for at finde en mohairtråd til at hjællpe lidt på den lidt ubeskrivelige farve jeg fik frem

Jeg valgte en ny Mohairgarn de har lavet Mohair Print farve forår (1002)


Jeg tænker nok noget halsklud eller sjal 


Og sikkert er det, at jeg nok ikke helt kan være vist på det var HELT helt sidste gang jeg faldt i plantefarvegryden....

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar