mandag den 15. oktober 2018

Angora uld fra Bornholm



 Foruden at nyde natur og dejlig frisk fisk var min plan at besøge Fredsminde og Lamaland da vi tog turen til Bornholm i sommerferien.

Fredsminde var desværre lukket pga sygdom men det var vist også "kun" færdig håndspundet garn de solgte (jeg pippede ind af vinduet i døren)
Lamauld sagde pænt nej tak til at sælge uld fra deres angorakaniner da de selv spindet det og sælger som færdigt garn meeeen man kan vel snakke for sig...så det endte med jeg kom hjem med 138g dejligt angora i den smukkeste sølvgrå farve

Jeg ærger mig stadig over jeg ikke tænkte på at tage et billede af den søde kanin der sad nyklippet i folden og som jeg fik lov at hilse på
Jeg tog hjem fra ferie med en ide om at 138g ikke lyder af meget men også fuldstændig klar over at jeg ikke ville blande noget " hvad-som-helst" i angoraen
Efter at ha studeret lidt på spindeforeningens hjemmeside kom jeg frem til at alene ville angora simpelthen blive for varm at bruge alene til  beklædning
Planen blev derfor at lave en totrådet garn bestående af en tynd tråd af angoraen tilsat en tynd tråd af det restefarvning jeg lavede efter det sorte uld, det passede præcis i farven

Jeg kunne godt ha spundet det lige fra posen, men valgte alligevel at køre det 2 ture gennem min karter
Det jeg fik med hjem med følelsen af -en slat men så er det prøvet af- viste sig i kartet baner at blive en hel pæn portion

Jeg kartede også al den grå  fåre-uld

alm fåreuld farvet gråt er åbenbart ikke interessant, i hvert fald glemte jeg at tage billeder af denne del af processen


Jeg måtte spinde det grå fåreuld over to gange for hold da op en længde den tynde angora kunne præstere i forhold til hvad det fyldt på spolen

færdig arbejde resulterede i 311g totrådet angora Bornholm/får Hollensted

Løbelængde 505m/100g
Løbelængde og mængde passer til et lace-sjal men jeg synes ikke rigtig jeg får dem brugt jeg laver, så indtil videre er det lagt på hylden hvor jeg går og kæler lidt for det når jeg kommer forbi 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar