fredag den 6. oktober 2017

Hjemmelavet baggrundspapir


Atter engang har jeg fundet en Youtube video der har lige skulle prøves af, faktisk er der en del hvis man søger på napkin transfer on paper. jeg kan derfor ikke tage æren for inspirationen i dette indlæg, det skal dog ikke afholde mig for at tage det med i mine egne ord.

Man bruger følgende 
Wita.wrap-plastfolie- fra køkkenskuffen 
Bagepapir
saks
servietter
Hvid karton
strygejern 

LÆRESTREG;

Brug IKKE plast-folie beregnet til microovn, den lærestreg fik jeg efter at ha lavet 6-7 ark
det var en ommer  



Servietten piller man fra hinanden, det er nemlig kun det øverste tynde lag med printen man bruger.....resten, normalt 2-3 lag hvidt, er fint til alm aftørring på sit arbejdsbord, eller ungernes snotnæse....ingen grund til at smide dem ud

Det kan godt være svært at få dem fra hinanden, men river man lidt i kanten er det nemmere at se lagene.

Jeg havde ingen 30 x 30 kartoner. så jeg kunne godt rive den sammenpressede kant af, det hjalp på processen






Nu kommer så hele trylleriet:

Riv to stykker bagepapir af en størrelse så du får hele arbejdsfladen dækket. det kan sagtens gemmes og bruges igen og igen, så ingen grund til at fedte
på det ene stykke bagepapir lægges et stykke karton herpå kommer man et stykke plastfolie, nogle få cm større end kartonen da det krymper lidt når det smelter...det skal ligge helt glat...det kan godt drille lidt.
ovenpå disse lag lægger man det sidste stykke bagepapir





Så sttryges der ovenpå det øverste bagepapir

Jeg havde mit strygejern på høj varme selvfølgelig
HELT TØMT FOR VAND

jeg lærte fra YT-videoerne at tiden der er nødvendig er afhængig af hvilken folie man bruger- jo billigere jo nemmere smelter det-

jeg døjede med at få mit til at hænge ved og måtte om flere gange indtil jeg prøvede det alm film til køleskabsbrug...det virkede på få minutter....altså IKKE den til micro-ovn.

Man tjekker lige sit papir ved at blafre lidt med det, det er især hjørnerne der være snydt for varme. blafrer de fra kartonen må man om igen med mere varme ..husk at få alt folien dækket af bagepapir så man undgår smeltet plastic på sit strygejern

PAS PÅ papiret kan være meget varm når det erfærdigt


kanterne klippes til med en saks

herefter gav jeg lige en hurtig tur under bagepapiret igen for at sikre mig at saksen ikke havde lavet en sart kant på mit papir, det er min egen pernittengrynet ide om at få et helt perfekt resultat






Det blev en laaang dag ved strygebrættet, med mange nødvendige pauser, men resultatet er bestemt også fint. og jeg fik en god dynge ud af det.

Jeg brugte også lige nogle af de rester servietter vi havde i skuffen, men især de ensfarvede, stribede og prikkede er fine som baggrund. jeg laver ikke så mange julekort men fik lidt ideer med juleservietterne alligevel, så måske....

overfladen er blevet  lidt tekstil-agtig og især det lilla med de hvide prikker inspirerer til et kort jeg har tænkt med. en fin lilla kjole med hvide prikker på  ;o)








Ingen kommentarer:

Send en kommentar