fredag den 9. september 2016

Fra garnender til Art yarn

Efter Frederiks trøje var færdig stod jeg med en del garnender, faktisk over 20 g med lidt løs hovedregning er det faktisk ½ garnnøgle man smider væk.

Og så sker det jeg bliver lidt gnier-agtig


Da jeg så skulle lave trøje nr 2 til fætteren også bestemte jeg mig for at gemme enderne, for at recykle til noget nyt sjovt garn
Enderne er af garnet, Extrafine merino 120, det er 6-trådet garn.
Så mens jeg hørte stand-up på tv fik jeg delt alle de små og lidt længere ender op, samtidig med de blev mixet i farverne så meget som muligt


Fra mine hylder hentede jeg 100g "landmands-uld",
 På tromlekarteren kørte jeg først et tyndt lag uld, for ligesom at ligge en bund i mit kartebat, garnenderne prøvede jeg at holde i "længder" med uldfibrene,
Når enderne begyndte at kravle over på den lille karte lagde jeg et nyt lag uld på til at bremse dem

Jeg kartede kun den ene gang
Som det ses er nogen af enderne lange, dem knækkede jeg under spindingen eller lod trække med ud.

Enkelte af de helt korte ender ville ikke rigtig fæste sig og sad og strittede, hvis jeg var i tvivl om de ville arbejde sig ud af et færdigstrikket arbejde, brød jeg tråden og lod et tyndt lag uld dække enden inden jeg spandt videre.

Mit bat delte jeg i 4 baner, jeg har ikke vasket alt lanolinen ud af min uld, derfor har den tendens til at glide udenom det den bliver blandet med
Med 4 baner kan jeg bedre dele disse i stykker så jeg stadig kan holde mit mix uden lange steder med ren uld

Samtidig er det nemmere at fordele på 2 spoler til senere tvinding



1 spole med tråden, desværre blev billedet ikke helt godt, hvilket jeg først opdagede da jeg havde lavet garnet færdig.

Håber alligevel det giver et indtryk af at enderne kommer i "klumper" og ikke render tyndt i enden af hinanden hele veje

Kontrasten mellem garn-enderne og den hvide uld, synes jeg var for stor, for at afbøde det lod jeg en turkis sytråd løbe med som 3 tråd da jeg tvandt garnet sammen
 Da lanolinen blev vasket helt ud i hedt vand og sulfo ,efterfølgende vasket i uldsæbe og skyllet i eddikevand og sluttet af i rent vand blev det let, blødt og....

Hvis jeg selv skal sige det.......


Smukt

den turkise sytråd gør godt, ikke?
Nu kommer så den spændende del

Hvordan arter superwash og naturuld sig i samme blanding?
Og sytråden som er syntetisk?
Vil garn-enderne komme ud efterhånden som det recyklede garnet bliver brugt ?


Fornemmelsen mens jeg sad og arbejdede på garnet var at det gerne ville bruges til en hæklet taske,

Så måske....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar