onsdag den 21. maj 2014

Fra får til garn (4)

Sidste etape før man har garn til at strikke af.

Først spinder jeg mine spoler fulde af singler. Dvs jeg laver en-trådet garn, vil jeg bruge mit garn som entrådet er arbejdet ved rokken færdigt her, men det er nu ikke planen med det her garn.

Jeg hiver mine uldorme ud fra enden af til den tykkelse jeg ønsker og når jeg har rette snoninger på lader jeg det løbe ind på spolen, jævnt den samme garntykkelse er et must...medmindre man er til noget andet...stort set alle ønsker kan efterkommes..jeg er bare mest til at lave alm garn til pind str 3-4 ca.

Der er mange meter på en spole, især når det er meget tyndt som dette.
Her på spolen kan man se de forskellige intervaller af farver som fremkommer når man bruger uld-ormene som er trukket af karteren for at beholde "striberne" af uld frem for at blande dem sammen. 






Jeg prøver undervejs at holde mine spoler så de to og to rummer ca sammen mængde så jeg ikke ender ud med dumme slatter når jeg skal ha dem tvundet sammen til to trådet garn.


 Spolerne bliver 3 af gangen sat på  "Lasy Kate" (spoleholderen), Ja den hedder altså sådan ;O)

Nu har man så de to der skal tvindes sammen, og en ekstra til at erstatte den der først løber tom



Jeg tvinder på min en-snors rok.

Den har monteret en Jumbospole, som kan rumme to alm spolefulde garn, det sparer mig for en del ender jeg skifter bare til fulde spoler på Lacy Kate til min jumbospole er helt fyldt op


Jumbospolen blev ikke overdrevet fuld i dag, men billedet viser forskellen på den en-trådet tråd med farveintervaller og den to-trådet melerede garn

Jeg kunne også ha Navajo-spundet for at beholde lidt af intervallerne, men jeg vil gerne beholde mit garn tyndt denne gang.


Færdig garn afhaspet

Jumbospolens indhold bliver vundet over på haspetræet, mens man tæller omgange, hver omgang tæller 1.60m

Herefter binder man med en blød bomuldstråd om alle 4 "baner", og så har man et fed




Mit færdige garn vejer 187 g
der er 786 omgange på haspetræet á 1.60m

Løbelængden på garnet er altså 310m pr 50g.

Det giver mig en ide om hvilke mønstre der kan være egnede til mit garn, eller omvendt.












Det svære i at spinde er at spinde sit garn afballanceret.
Så det er altid lidt spændende at tage garnet af haspetræet.
Når garnet hænger frit drejer det om sig selv hvis det er overspundet, mit gør en anelse, dog ikke mere end det tilladte

Spinder man så det er overspundet vil det færdigstrikkede "hælde til siden" når det er strikket.









Endnu engang må ulden ha en vask.

Jeg vasker altid færdig garn i flydende uldvask eller hårchampoo

Og så lige de 3 hold skyllevand den sidste med eddike i







Førhen hængte jeg farmors tunge trækagerulle i bunden af mine fed for at strække garnet.
Det gør jeg ikke længere. jeg hiver det lige fra baljen med lidt vand i og op på tørrepinden.

Når det kun drypper meget lidt, svinger jeg det rundt i strakt arm til der ikke stritter mere vand fra. Det kan man sagtens gøre flere gange for uld holder meget fint på vand, og lige i tørreprocessen er det ikke så meget en fordel ;O)

Når fedet er tørt kan det lagres på hylden som det er. Jeg har lavet nogle små fed "kun for sjov" for at afprøve teknikker da jeg var på et weekend spindekursus for år tilbage

Dem har jeg planer med, og en skønne dag........
Mens mit nyspundne fed tørrer kan jeg lige snyde lidt og fortsætte med noget hvidt uld der ikke er nøglet op endnu.

Jeg har en garnvinde til at holde garnet, klipper bomuldstrådene af som holder sammen på fedet, og fæstner enden på garnet på spoleapparatet....og så snurrer man ellers lystigt til man enten har nået enden eller har fyldt det spolen kan rumme


Jeg elsker at stable min runde nøgler på hylden, de er overskuelige, nemme at holde orden på og så er de da smukke, ikke ;O)


Nu er det så stadig tilbage at omdanne garnet til et eller andet, men det arbejde kender de fleste så her stopper jeg min billedbeskrivelse.


Jeg håber min beskrivelse, fra får til garn, giver en forståelse for hvor meget tid man bruger på noget så simpelt som et bundt garn. Og så har jeg dog kun taget den lige vej...man kan spinde, tvinde, farve osv på mange mange andre måder som forøger tid, vask og tørreperioder endnu mere ;O)
Tak for i så med 

2 kommentarer:

  1. Hej. Har du prøvet at spinde hårene fra en langhåret kat?
    Mvh.
    Claus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Claus tak for du kikker forbi
      Jeg har prøvet at spinde en lille håndfuld af en alm kat, altså korte hår. Jeg kartede det sammen med knap den samme mængde uld og spandt det tyndt og tvandt det 2-trådet
      Kattens ejer brugte det til kant på en babykyse
      Hilsen Marianne

      Slet