mandag den 12. maj 2014

Fra får til garn (2)

Rigtig længe har jeg haft farvepulver, salt, arabyl og alle remedierne til at ligge, Og jeg har læst og studeret YT-klip så jeg slet ikke selv fatter jeg ikke for længe siden er gået i gang.Men jeg manglede ligesom det sidste puf til at få springet taget.

Det fik jeg så åbenbart dette år til Uldfestival, måske af alle de lækre farve-blandinger og  input.

Egentlig ville jeg bare hælde alle farverne ned i nogle glas og sætte labels på, men en lille smule farvestøv på handskerne der skulle skylles af, irriterede mit fedte-røvs-gen så  jeg bestemte mig for en lynfarvning ....altså i micro'en. 

Så jeg lavede mig en suppedas af kemikalier.           Kemikalier lyder grimt, men det er ikke mere giftigt stads end at det hele bare kan hældes ud i køkkenvasken efter brug.                                         Heri lagde jeg 100g hvidt uld.                                       
                              
Mens ulden stod i blød kom jeg alle de små bløde plasticposer i hver sin plastickop og hældte 50ml kogende vand på.                                                     12 farver x 50ml                                                       Det er helt vildt at kun det støv der sad tilbage på de små krydderipose-størrelses poser har givet denne stærke farvestyrke                                                    det giver da lidt at være en fedtemås ;O) 

 Ulden blev klemt fri af grundlage så de kun lige var våde.                                                                        I min iver glemte jeg at tage billede af det, men jeg hældte hver kops indhold ud fordelt over ulden mens det var inde i posen                                                  Efter den færdige farvning kan jeg godt se at jeg nok skulle ha nøjes med mindre portioner og så ha arbejdet hver farve mere ind i ulden, for der var meget der var løbet ned i bunden og lavet Pladderfarvning.
Altså èn erfaring rigere lige der ;O)


 10min i microen på fuld blus...10min ude på bordet i hvil...
Og en omgang mere.

Og så lige en omgang mere..

Jeg har brugt en stegepose som godt nok er for dyr til den her brug, men jeg har ikke rigtig intention om at det er denne farvemetode der bliver min favorit fremover.




Her hviler ulden efter de første 10min i microovnen
Der er stadig meget farve i vandet der står i bunden af posen.










Efter 3. gang 10min i microovnen er der næsten klart vand i bunden.
Jeg har læst mig frem til at der er en del overskudsfarve efter microovns metoden, så jeg erklærer min farvning for overstået.

Nu må man så udvise tålmodighed for der er NIX PILLE indtil ulden har kølet helt  ned.



 Vandet der blev vredet ud er faktisk næsten ikke farvet, så det har taget godt imod.

Den del er da i hvert fald vellykket ;O)
 Ca halvdelen af portionen er ret god og med gode farver
Den anden halvdel er så den jeg kan se jeg der er plads til forbedringer på....der er nærmest blevet pladderfarvet med overvægt i violet....det er selvfølgelig al den farveblanding jeg har hældt for meget på så fibrene ikke har kunne rumme

Og den erfaring jeg skal ha med mig til næste gang.
Nu er dagens forsøg lagt til tørre, og jeg tror de bliver kartet sammen med en masse hvidt uld til at give et lille genskær af alverdens farver, det har jeg før prøvet med købte fibre og så ser det jo næsten ud som om det var meningen farvningen skulle ende  sådan her
 Om det så var køkkenrullen der tørrede min plasticdug undervejs har den da en hel del inspiration til nye farvekombinationer... ;O)
:Fingrene ved jeg så ikke lige hvornår bliver til pæn brug igen..



JEG BRUGTE ALTSÅ HANDSKER men altså nok nogen alt for tynde nogen ;O) 

2 kommentarer:

  1. Skøn farve-beretning! :-) Jeg synes du har fået et flot resultat.
    Fingrene bliver hurtigt fine igen..

    SvarSlet
  2. Tak Birthe det trøster da lidt..for fingrene har altså stadig sørgerande her dagen derpå ;O)

    SvarSlet