fredag den 9. maj 2014

Fra får til garn (1)

Jeg har længe haft lyst til at lave dette indlæg da mange der ser mine færdige garn ofte spørger hvordan og hvor meget man egentlig skal igennem inden man står med det færdige resultat..her viser jeg første etape om ulden indtil den er klar enten til  at blive spundet eller farvet... 

Fra får til garn er nok så meget sagt for jeg møder altid "fåret" sådan her ;O) 

Hunden får lov at være med i alt det spændende indtil jeg får styr på om der er levende tæger, orm eller andet "sjovt" i sækken..

Dette uld var fra min fætter, her er ulden pæn ren mht lort og orm..men fyldt af grankviste, avner og tæger.




Så bliver der sorteret, baljen med brugbart og tilbage i sækken igen med affaldet.
 Denne del af arbejdet ville være nemmere hvis man ku finde hoved og hale på hammen, men dette er pakket af mænd der ikke har spor begreb om at sortere. ;O) 

Desværre kom jeg først efter for sent at prøve at veje min portion inden hvert billede..
Men det bliver altså til en god dynge affald også






Den brugbare uld klar til vask

Her får man nogen, om ikke lidt "landmands-agtigt" lugtende fingre, så dog enormt bløde og fedtede ;O)

Jeg er ikke så sart så jeg arbejder ikke med handsker, derimod var min nabo som nysgerrigt kikkede over hækken, ved at kaste op ... hi hi.
 Affaldet klar til at komme i sækken..heri er der mange fornøjelige ting.
Ben-og halsulden, de vejr/sol slidte spidser, ulden omkring halen der tit ved indefår er  klistretind, håbløse klumper af hø og avner.
Selv om jeg mest tager de klumper med indfiltret hø med for  meget løsner sig i vask og så er den gode uld jo reddet
.Denne ham var meget meget fyldt med lanolin, så der var bundet en del døde småhår i bunden, derfor også lidt mere affald end ellers.

Indenfor i vaskebaljen, jeg bruger det varmeste vand min vandhane kan afgive, tilsat sæbe.
Jeg svinger mellem at bruge sæbespåner, billig hårchampoo, opvaskemiddel alt efter hvor beskidt ulden er og hvad jeg lige har i skabet.

Det stå alt efter temperament og andre gøremål lige fra 1 time til et døgn i vandet

MEN herfra fortsætter min uldvask ALTID med vand i samme temperatur som den du kommer tilbage til igen. Ellers er det at det filter
1. hold sæbevand (sæbespåner denne gang)

Så jeg gentog min sæbevask, for det var godt nok meget beskidt det første hold vand.


 Jeg har mange gange gjort mig selv søvnløs om natten efter at måtte stå og arbejde i gulvhøjde med vasken af mit uld.

Nu har jeg "opfundet" dette system

En babybalje med bundprop..proppen hen over vasken, mens man holder tilbage i ulden, endelig ikke rode med det, sådan synes jeg det bliver mere rent end hvis man vasker det i en kartoffelsæk
Min vaskemaskine ville jeg aldrig drømme om at bruge til ulden (jeg kan faktisk også godt li at vaske i hænderne)

Den (forholdsvis) rene uld bliver nu skyllet i klar vand.

3 -4 gange indtil alt,hvad man kan, er skyllet ud...

Her bruger jeg vasken og en opvaskebakke, og flytter ulden forsigtigt i store klumper uden at vride, rykke eller rode i det.
 Efter sidste skylning kommer ulden i en kartoffelsæk og bliver hængt til afdrypning.

Den første ½ time rører jeg ikke, når det næææææsten ikke drypper mere klemmer jeg på sækken..IKKE VRIDE, KUN KLEMME.

Og jeg bliver lige forundret hver gang over hvor meget vand der kan være i ulden selv om den ikke mere drypper.
Ulden bliver væltet ud af sækken på et lagen eller dynebetræk,bredt ud på et gulv hvor det kan ligge i fred.

Jeg rører så lidt som muligt ved det.

Men sørger for der ikke er store sammenhængende klumper og der kun er et lag.
Begynder man at hive det totalt fra hinanden nu knækker ulden og bliver ødelagt
Her ligger det så et par dage til det er knastørt. Tørrer man ude skal man ikke tørre ulden i solen, og jeg har også erfaring for at man skal passe på mere end at det flyver i vinden, for her i byen har fuglene hvidt uld i deres reder, har man opdaget når rederne på kirkegården falder ned ;O)

I de par dage det ligger på gulvet til tørre lufter jeg flittigt op i det...og nu kan jeg begynde langsomt med det som er tørt at trække det forsigtigt fra hinanden..
 Før brugte jeg håndkartere..og det kunne tage et helt år at komme gennem en ham, pga mine dumme skuldre.

Nu har jeg fået en tromle-karte, og selv om den også er hård ved skulderen kan jeg nu "nøjes" med at pine mig selv i kort tid.
Og godt nok er der små hænder der gerne vil hjælpe bedste..men de kører både den ene og den anden vej..og det går bestemt ikke.

1. omgang i karteren stopper jeg bare ind i klumper og med det skidt der nu er tilbage, jeg vil hellere køre en omgang mere end stå og tese og pille i timevis....det er vist også et temperament-spørgsmål ;O)

Efter 1. omgang i karteren ser men batts sådan så..

Der er stadig et stykke vej til det er spinde-egnet.















 Herefter fjerner jeg efter alle de små klumper afklip.

Desværre var der meget i denne, altså har klipperen ikke gjort sig så umage, for jeg har før fået ham fra samme fåre-ejer stort set uden afklip
Halm og tæger kan stadig dukke op og alt (næsten alt) bliver pillet fra.




 Netop fordi denne ham var særlig fyldt med tæger og gran-kviste kartede jeg 2. omgang i tynde lag for bedre at kunne se når de smuttede på karteren..

Det var et større arbejde, men besværet værd, ellers drysser det konstant på gulvet når jeg spinder..og støvsuge hver gang man har rørt rokken var et skræksenarie der kunne få mig til at karte ekstra tynde lag ..
 3. omgang...

Alle de tynde lag bliver kartet sammen til tykkere bats..stadig bliver der pillet fra.

Men nu begynder det da også at ligne noget lækkert


Den færdig portion der blev ud af hele hammen.

730 g uld 



 Og affaldet ;O)

Det ser ud af mere end det er, det er jo meget luftigt og klemt sammen er der vel et par små snebolde

"skruetrækken" ved siden af er med spids ende og den jeg bruger til at hive fraklippet ud af tromlens tænder med.
Min arv fra min gamle farfar, hans klædebørste, blev aldrig brugt og lå bare i skabet, nu gør den flittigt nytte når den børster ulden ned i tænderne på kartetromlen.
Jeg triller mine batts sammen fra enden til ende..nogen gør det fra side til side....andre igen trækker batts-ene ude til lange kartebånd og ruller til kugle eller i "fuglereder" eller bare lægger dem til opbevaring som de batts de kommer af karteren i ..

Jeg gør sådan her og putter i kasser indtil jeg ved om det skal spindes farvet eller u- farvet.
Puha..godt man først møder dette syn når man er færdig. ;O)

Som før sagt var der mange døde hår i denne ham..og selv om jeg har kasseret mere end jeg oftest gør har der været nogen med hele processen igennem..
Sand, lidt tilbageblevet ekskrementer og andre gode sager ligger her klar til støvsugeren


Sådan.. så er der lidt mere til lageret, ikke fordi jeg kommer til at mangle uld sådan lige denne sommer...eller ikke den næste og så har jeg endda givet en del til "kollegaer" der ikke sådan lige har en fåravler i familien

Alle mine "dyne-opbevarings-tasker" (fra Jydsk) og kasser er hermetisk lukket med pakke- tape for at undgå møl.

Nu venter det på farvning og spinderok inden jeg kan begynde at strikke af det.
Mere om det en anden gang. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar