tirsdag den 4. oktober 2016

Farvesuppe fra Kastanier






Knap 5kg skaller, efter ungerne havde pillet deres kastanier ud, blev der tilbage til mig. 

De blev hakket i mindre stykker og kogt i henkogningsgryden, med vand så de lige blev dækket.

Gryden skulle så stå et par timer, mens vi forsvandt ind til tv..... 

Der gik så lige 3½ time før jeg kom efter jeg ikke havde fået slukket....

Suppen var ikke overvældende farverig....mest som stærk the.







Næste dag blev afsat til farvedag.
ca 800g uld blev lagt i sulfovand, mens jeg lavede en alun-bejse
20g pr 100g uld opløses i kogt vand og spædes med tempereret vand, heri kommer man ulden efter sulfovandet er knuget ud
blandede min bejse i henkogningsgryden, så ulden bare skulle sættes i kog
Efter en times tid satte jeg gryden udenfor i det fri og med mellemrum gik jeg forbi og tog låget mere og mere af gryden så det langsomt køles ned

Nu  kom det spændende.

Farvesuppen og den bejsede uld kom i kog i gryden og spændt løftede jeg låget med mellemrum en times tid, intet skete
efter 2 timer var ulden næsten ikke at skelne fra det ufarvede, så jeg besluttede at farveforsøget skulle stoppes, det var ikke strømmens pris værd 

Det var øv

Nu har jeg lidt svært ved at gi op, sån't i utide 
så efter en nats søvn kikkede jeg i gryden igen

Nu var det pludselig gylden selv om det kun var svagt i farven 
Jeg besluttede mig for at sætte gryden i kontakten igen, og varmede op mens jeg googlede blokke med tips til farvning med kastanier

Her fandt jeg ud af jeg slet ikke skulle ha brugt skallerne men blade eller bark 
men jeg fandt også et par tips omkring at bruge potaske til efterbehandling, og jeg ved fra kemisk farve at eddike binder den sidste farve i vandet til fibrene 

Så jeg skættede et pjask eddike i "suppen" et par gange i løbet af en ½ times tid 
Afsluttede min farvning, kølede fibrene ned til håndvarm og lagde dem i 2l vand tilsat ca 10g potaske 
 Farven var nærmes som billet ovenover med det hvide papir som baggrund, og slet slet ikke som jeg havde forestillet den i mit hovede da jeg hakkede skallerne og fik farvede fingre i nærmest dunkel-brun

Mens jeg gik og puffede op i fibrene der lå og tørrede på stuegulvet, blev jeg mere og mere tilfreds med farven.

Tror måske det med plantefarven gør at man ikke helt kan regne ud hvilken farve man ender ud med, som man kan med pulverfarvningen.
hårheden på vandet, forhold mellem mængder af planter uld, kemikalier osv spiller ind
Dertil kommer at jeg aner ikke hvad jeg gør, jeg gør bare noget og lykkes det er det fint, lykkes det ikke er det prøvet, og noget andet må prøves næste gang.








Slutresultatet efter kartning er 55og ferskenfarvet/ gylden kartebats færdig til .............


Måske overfarvning.....

ellers....


spind og strik...


Jeg fik et råd over FB i Spindeforeningens gruppe, at spinde det sammen med en silketråd i en anden farve, det råd kunne sagtens blive en mulighed. 
For tiden finder jeg mere sjov i at jonglere med ensfarvet garn og så lave mønsteret i strikketøjet med det, meleret garn er der ikke så mange muligheder med i mine øjne, som jeg tænker lige pt...men hvem ved hvad der sker....













Ingen kommentarer:

Send en kommentar