søndag den 14. august 2016

Bomuld - eget garn

Indrømmet, når det gælder kreative indput og div nørderier inden for det jeg kan li at "lege" med så har jeg et utæmmet behov for at prøve ALT....
Jeg gik derfor med stor nysgerrighed igang med mine bomuldfibre fra fødselsdagsgaven  jeg fik af min mand.

Her kommer mit maskuline islæt til kraft, for jeg begynder først og googler/studerer senere hvorfor det ikke bare kører som forventet

Hos Uld og papir hvor jeg gjorde mine indkøb, fik jeg et godt råd lige at køre fibrene gennem en karte en enkelt gang..
Det råd har jeg fortrudt jeg fulgte, men ved dog ikke om det gør den store forskel, da jeg på YT kan se jeg har købt korte fibre og der stærkt bliver anbefalet de lange.
I de videoer jeg har set bruger de også hele totten som den er plukket direkte fra planten og spinder til kun frøet er tilbage.

NÅ men jeg lavede punis, og troede jeg var en dygtig karl af den grund..

Ak og ve, mine punis var så hårde og "døde" at trække at jeg opgav, jeg ku ganske enkelt ikke finde ud af at indstille min E-spinner så den ku trække uden fibrene knækkede enten fordi de var overspundet eller fordi den trak usammenhænde med de snoninger der blev på tråden

efter 3-4 timers forsøg opgav jeg for der blev KUN spild ud af det hele


...................... 2. forsøg............for jeg opgiver ikke så let når jeg har gået og surmulet op til flere uger.

Når alt det moderne udstyr er erhvervet skal man aldrig være blind for at det stadig kan være anvendeligt med det go'e gamle værktøj..

Jeg fandt min hjemmelavede understøttede ten frem,
Grilpind, perle børnebørnenes morgenmadstallerken og wupti vi var på vej

jeg fluffede mine punis op på håndkarten så de blev lidt a la de plukkede totter jeg havde set på føromtalte YT-tutter
nu ku jeg bedre styre sno og "indtræk" ved at tage det i tempi

Enkelte gange lykkedes det mig endda at trække mens snoningerne løb med op i totten så det blev et helt ubrudt forløb

STOR SEJER
Jeg ved det dovenskab er en grim ting.........

Men da jeg havde lavet mig 3 små bolde klar til tvinding var der altså uhyggeligt mange fibre-punis tilbage af de godt 2oo g jeg havde købt

Men nu havde jeg ligesom "lært" at kende fibrene med fingrene

Så jeg gav E-spinneren et nyt forsøg

og ved stort set ingen indtræk og middel sno fik jeg gang i det så det var tåleligt

men stadig meget svind og ind imellem gik jeg min vej for puha der kom mange grimme ord
men jeg fandt stadig mod til at fortsætte




Færdig blev jeg, og det blev lækkert let blødt rustikt garn

203 g til trods for alt svindet, så der må ha været meget fin vægt i de 2oog jeg betalte for...tumbs up til uld og papir, løkken.

Mange  onde tanker om priser på bomuldsgarn, kontra maset med selv at spinde det

mange opgivende tiltage, et par gange har det været sat ud på "smid væk-hylden" men det kom ind igen til nyt forsøg

men alt i alt tror jeg jeg bliver glad for det
og jeg er begyndt at regne på hvad man kan få ud af 2oog garn


 Garnet er 2-trådet og harmonisk spundet men også meget rustikt med tynde eller tykke steder foruden alle "klumperne"

Der er lidt frøskaller i som jeg håber ikke generer for det er så ulempen ved at jeg brugte kartere i stedet for at spinde frøene fri, det var en lærestreg

jeg har en hæklet taske med dåsetabs i tankerne, men er ikke helt parat til at bruge mit "dyre" garn til det projekt..

indtil videre ligger det bare til skue


Ingen kommentarer:

Send en kommentar