onsdag den 22. juli 2015

Lavendel i farvegryden


Google is My friend ...bare ikke når man søger på plantefarvning med lavendel..
Så må man jo selv igang, og sagt lige ud af posen..det er ikke døjen værd, lavendler er mægtig til meget andet.

Jeg gik igang med at fnuldre 2oog blomster af stænglerne.

Jeg undgik hysterisk alt grønt, for alt mit farvning med naturmaterialer ender alligevel i grønt.

Det var et 4 timers projekt medregnet mine pauser.

Imens stod Ulden i Alun-bejse i en balje ved siden af.


 Lavendelblomsterne blev fordelt i to strømper og puttet ned sammen med 100g uld

Efter kort tid tegnede det godt, men lidt negativ efter min solfarvning med de sorte tulipaner valgte jeg at dæmpe min iver..tulipanbladene tegnede jo også godt fra start og gik så i stå..
Lettere euforisk blev jeg da den smukke lavendelfarve kom frem efter ½-1 time ved 85grader.

Men farven var i vandet, ulden tog ligesom ikke ved
Efter 2 timer, stadig ved 85 grader begyndte lavendelfarven at blive grumset og gå over i , ja ja.....selfgølgelig, sku det ende der.... grønt....

Strømperne med lavendelblomsterne blev hevet op og jeg slukkede for gryden og lod det stå og afkøle til næste dag.

Farven var ikke just nydelig,efter min smag
Skyllet i to hold vand, så var overskudsfarven væk, et hold vand med en sjat eddike.

Lagt til tørre

Og endt med det man med positivt sind vil kalde svag Mint-grøn..
Eller lidt grønlig natur-uld-farve..








Konklution: Lavendler lugter bedre end de farver.jeg fik dejlig bløde fingre af at fnuldre blomsterne fra stænglen 
Farven er bestemt ikke med til at jeg prøver igen, arbejdet- strøm- vand- er ikke foreneligt med udkommet 

Der var meget farve tilbage i suppen..og for at blive lidt klogere har jeg studeret manualerne..her står man skal varme ulden op i alunbejsen, det gjorde jeg ikke.
så lige pt står en ny portion til afkøling hvor jeg har prøvet dét, men resultatet ser nu meget ens ud.
selv om det er for varmt endnu til at røre ved...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar