mandag den 7. marts 2016

Merino uld


Jeg føler mig lidt som en lykkens Pamjulefis .... ;O)

Jeg er nemlig blevet beæret med hele 965 g lækkert lækkert merinould fra hjemmeavlede lam

Endda fra en mand jeg ikke kender særlig til.

Hans kone mødte jeg, via noget tøjindsamling til Bosnien for år tilbage.
Som rigtige Vendelboer, mødes man ikke uden der lige skal en kop kaffe og en sludder til.
Her kom vi ind på, hver vores særheder og interesser..
Bla min passion for ulden

Vi fik en sludder om hvordan jeg forarbejder kamelens uld, om at jeg brændende gerne vil prøve at ha Moskus på min ten..at jeg har set nogen spinde fjer og dun ind i garn Osv osv...

I snakken kom vi ind på at hans første kone der var død af kræft, også havde været meget kreativ..
Og rundt i stuen fandt han fine fine ting fra hendes hånd både almuemalede, porcelænsmalede, hæklede, syet og strikkede ting..hendes rok, der nu kun stod til pynt, hun har været en meget dygtig husflids sysler.

Jeg passede det jeg kom for, og faldt i snak med konen i huset, efter en stund kunne vi høre manden rode rundt på loftet over os. "han har så mange ideer" smilede hans kone.

Efter nogle minutter kom manden ind i stuen med noget der var pakket ind i  brun papir i hænderne og sagde "værsgo"
Pakken indeholdt merinould, og knap 1kg uld er altså MEGET, jeg blev helt paf, ikke kun fordi det i kr er en god gave..men lige så meget fordi hans kone var knalddygtig efter det efterladte arbejde at dømme, de havde havlet merinoulden selv for at bruge til noget helt specielt, og så nåede hun ikke at få det spundet grundet sygdom. nu havde han gemt det i flere år "for der er ikke nogen der ved hvad det rent faktisk ER de får, det gør du"

jeg blev både rørt og paf, og modtog med stor glæde pakken,

Det er et par år siden jeg fik ulden, og jeg har kredset om den flere gange, men ikke lige fundet hvad den skal bruges til..
Med tiden er jeg blevet mere og mere ydmyg og beæret over at blive udvalgt som arvtager af ulden, og at han så mig værdig til at bruge det.

Nu er det kommet frem igen og skal på rokken..spindes til naturfarvet tyndt 2-trådet garn og ende ud i et Estonia-sjal
Et jeg kan bruge nu og til jeg engang bliver rigtig gammel 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar