fredag den 17. maj 2019

Solsortens unger

Lige udenfor vores køkkenvindue er der et solsortepar der har valgt at bygge rede 
Lidt ubelejligt lige uden for vores fordør også, men naturen råder jo så vi har valgt at følge deres daglige sysler med stor fornøjelse... 

En dag de begge var ude at ordne dagen og vejen fik jeg lejlighed til at tage et billede af redens indhold og dermed bekræftet at der var liv på vej 

Dagen kom hvor vi kunne se de også kom tilbage med føde og at de madede ungerne før de lagde sig ned over dem igen

Skaden vi havde set forældrene kæmpe imod og som jeg ind imellem var ude og klappe i hænderne og hvæse ad når de ikke rigtig selv kunne klare den, var også blevet mere aggressiv i sin opførsel

Så igen var jeg ude i et ubevogtet øjeblik og tage et nyt billede og ganske rigtigt var der nu 3 små fine tyksakker
Fordi det var godt samtalestof når børnebørnene var på besøg og den ene af drengene flittigt har været med til at holde vores have " skade-fri" tog jeg et billede igen et par dage efter igen
Nu var det ved at lige små fjerbolde og blive til fine små dunede solsorte

forældre-fuglene var dygtige til at skræppe op når skaden sad i nærheden, faktisk kunne vi høre på deres lyd når skaden sad helt ovre på naboens tag og mens jeg løb ud og baskede med armene og klappede i hænderne sad de to pænt ved reden og skræppede op og så efter ungerne og jeg kunne gå kun 1½-2m fra dem uden de følte nødvendigt at flytte sig

vi var et godt team

Om skaden har fundet ud af jeg sover længere end solsorteparret ved jeg ikke

Eller om naboens kat har fundet ud af at kirsebærtræets gren når over mod reden

Men... da jeg vågnede næste morgen efter det sidste billede var knipset kunne jeg under min morgenmad konstatere at solsorteparret ikke var ved reden i lang tid.

Da jeg kom ud kunne jeg se reden var flået ud over kanten og noget af redematerialet lå på jorden

Reden var tom.... og intet viste tegn på hvor ungerne var

Naturen har gået sin gang...ikke som vi havde håbet men om ungerne er endt som skadeunge-mad eller kattemad det ved vi heldigvis ikke ….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar